Wednesday, January 11, 2012

Nama Silat Gayong Pada Era Hang Tuah






Dato Meor dikhatamkan oleh Hang Tuah di Batu Hitam. Semua anak Gayong tahu cerita ini. Kalau dikhatamkan oleh Hang Tuah sudah pasti Dato Meor membawa silat seni yang sama dengan silat seni yang di bawa oleh Hang Tuah.


Jika membawa silat seni yang sama, adakah silat seni yang dibawa oleh Hang Tuah diberi nama Gayong?

Tidak, tidak. Pahlawan Melayu pada era Hang Tuah atau sebelumnya membawa silat seni yang diberi nama Gendi Harimau.

Gendi Harimau!

*edit pada 1559 19032012

Gendi adalah sebutan masyarakat Sumatera Selatan (daerah Musi Rawas dan Lahat) bagi sebuah senjata lempar yang terbuat dari anyaman tali untuk melontarkan batu sebagai pelurunya. Senjata yang juga ada di daerah Bangka-Belitung dan dinamakan pudong ini sekarang sudah jarang ditemui karena telah tergantikan oleh senjata atau peralatan lain yang lebih modern

4 comments:

  1. Replies
    1. Gendi adalah sebutan masyarakat Sumatera Selatan (daerah Musi Rawas dan Lahat) bagi sebuah senjata lempar yang terbuat dari anyaman tali untuk melontarkan batu sebagai pelurunya. Senjata yang juga ada di daerah Bangka-Belitung dan dinamakan pudong ini sekarang sudah jarang ditemui karena telah tergantikan oleh senjata atau peralatan lain yang lebih modern.

      Delete
  2. Pernah juga dengar nama silat Gayong asalnya Seni Silat Sendi Harimau...mana yg betul? atau ada persamaan makna di mana2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari mulut Cikgu Mat sendiri soheh dikatakan gendi harimau.
      gendi maksudnya seperti komen di atas.
      gendi dan sendi jauh beza makna dan pengertiannya.

      saya akan edit entri ini untuk masukkan makna gendi.

      Delete